Voorkom krulspelden van beppe

“Nou,” zei een opdrachtgever, “steek deze maar in je zak: je hebt de ingewikkelde materie en de diensten van onze start-up zo goed uitgelegd, zelfs mijn moeder snapt nu wat ik doe!”

Super om verwachtingen waar te maken en soms te overtreffen. Heerlijk om me in te vreten in ingewikkelde onderwerpen en na goed voorbereide briefings met het schrijfwerk aan de slag te gaan. Dat kan ook anders, hoorde ik laatst.

Dat verwachtingen juist níét worden waargemaakt. Een klant vertelde dat ze bij een eerdere opdracht helemaal níét tevreden waren over geleverde teksten – voor de goede orde: die waren niet geschreven door mij ;-)). Ik trok direct een parallel met het verhaal van een vriendin dat ze me pas vertelde. Toen ze klein was, wilde ze dolgraag een make-uppop van Sinterklaas. Maar wat ze kreeg, waren de krulspelden van beppe.

Mismatch

Om zo’n mismatch te voorkomen, stel ik aan de start van een opdracht altijd eerst een miljoenmiljard vragen, voordat ik echt in het schrijven duik. Voor wie is de tekst? Wat is het doel? Wat is de boodschap en de juiste tone of voice? Uiteraard hangt de exacte briefing van de aard van de opdracht af. Ga ik bijvoorbeeld nieuwe webteksten voor je schrijven, dan wil ik nog veel meer van je weten. Wie je bent. Wat je biedt. En op welke onderscheidende manier je dat doet. Ik ben benieuwd naar je ideale klant, wat zijn of haar probleem is, hoe jij dat oplost, en ga zo maar door. Ik inventariseer, check, dubbelcheck en vraag door. Zo kan ik voortvarend met het schrijfwerk aan de slag. Zo’n make-uppop, met extra oogschaduw erbij. Dat is waar ik minimaal voor ga.

PS Of het goed kwam met de Sinterklaascadeautjes van die vriendin? Zeker, zij het niet direct. Het jaar erop verheugde ze zich op een spiksplinternieuwe cd-speler met de nieuwste hits van The Police. Wat ze uitpakte, was – I kid joe not – de oude pick-up van pake. Met een langspeelplaat van Loeki de Leeuw.

(AR)